Blogpost

Hey Alexa! Order us two pizzas please.

chatbot
Was de titel van dit artikel “Chatbots nemen de wereld over” geweest, hadden sommigen onder jullie zich misschien meer aangesproken gevoeld. Gelukkig is niet iedereen zo pessimistisch ingesteld op het vlak van Artificiële Intelligentie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Continuum Consulting heeft uitgebreide ervaring met NLP toepassingen en kon dus niet ontbreken op een recente avondconferentie, gegeven door de broers Gil en Stef Nimmegeers, stichters van Bothrs. Ze hebben ondertussen een jaar praktische ervaring opgedaan op het vlak van chatbots en waren bereid om deze kennis te delen. Met één van hun chatbot applicaties “StudyBuddy” sleepten ze in 2017 de Entrepreneurial ICT Graduate award in de wacht.

Wat verstaan we eigenlijk onder chatbots?

Chatbots zijn mini-applicaties die actief zijn in onze communicatie applicaties zoals Messenger, Slack, Whatsapp. Uit recente cijfers is gebleken dat chat applicaties belangrijker geworden zijn dan om het even welke applicatie op onze mobiele apparaten. Gebruikers installeren steeds minder applicaties op hun devices. Gemiddeld wordt er maandelijks minder dan 1(!) applicatie geinstalleerd en effectief gebruikt. Conversational interfaces proberen hier een antwoord op te bieden en zijn uitermate interessant omdat deze meer en meer doorgroeien tot mini programma’s zoals chatbots. We spenderen steeds meer tijd in deze chat applicaties. Ze nemen steeds meer en meer taken van het besturingssysteem of applicaties over. Bots vereisen geen downloads en zijn gemakkelijk te gebruiken. De bots benaderen de gebruiker ook steeds meer op een persoonlijke manier.

Is het ingewikkeld om zo een chatbot te maken?

Het antwoord hierop is volmondig: Nee! Het is zelfs redelijk eenvoudig om een chatbot te maken. Het volstaat om een applicatie te gebruiken zoals Chatfuel. Met behulp van deze applicatie kan je op enkele minuten een prototype klaar hebben van je chatbot. Tijdens de avondconferentie hebben we op minder dan vijf minuten een systeem in elkaar gebokst om tickets te bestellen bij de Lijn. Natuurlijk ging deze niet echt over tot de daadwerkelijke bestelling van de tickets zelf, maar het JSON bericht met alle informatie over de bestelling was wel al ter handen. Er is geen achterliggende kennis nodig van de NLP algoritmes die gebruikt werden om de commando’s te herkennen. Het systeem herkent zelfs automatisch hoeveelheden en is zeer dynamisch. Elke Software Crafter kan zo een broodjesApp maken voor het bestellen van de broodjes bij zijn werkgever. Het is maar een tip…

En de keerzijde?

Continuum is niet blind voor uitdagingen die chatbots met zich meebrengen. Een van onze grootste concerns is namelijk de GDPR. Bedrijven, ook Amerikaanse bedrijven moeten zich tegenwoordig verantwoorden waarom ze data verzamelen. Chat applicaties verzamelen massa’s aan persoonlijke data en bots maken hier gretig gebruik van. Het is interessant om op te volgen hoe bedrijven hier in de toekomst rekening mee moeten gaan houden. Ben je ook geinteresseerd in technologien zoals chatbots? Of heb je interesse in de GDPR? Dan is werken bij Continuum misschien iets voor jou! Ontdek onze vacatures !

AdobeStock 121508043