Continuum Logo Zwart

Crafting Employee Happiness

mei 26, 2021 | Company, Fun, Great Place To Work

Het begin van de Continuum Journey

Begin april was het eindelijk weer zover. Opnieuw met open armen verwelkomd worden in een IT-omgeving. Lang was ik niet weggeweest, welgeteld 8 maanden heb ik even een zijweg genomen, een andere sector verkend en even afscheid genomen. Al snel bleek toch dat waar het hart van vol is, niet zo makkelijk aan de kant geschoven kan worden. 
Ineens werd ik verwacht aan de “gouden piramide”, die kennen we allemaal (toch?) als we eens de autostrade nemen aan het Klaverblad in Lummen. Een fijne kennismaking en enkele gesprekken later, mocht ik me dan één van de Crafters noemen in de Continuum Tribe. 
Want als het buikgevoel meteen goed zit, dan trek je toch echt een winnend lot uit het loterij! De functietitel werd al snel een feit, Employee Happiness Crafter. Het spreekt tot de verbeelding, maar zie het als het perfecte huwelijk tussen de ‘Human’ in Human Resources en de ‘Happy’ in Happy Employees. Uiteraard ben ik niet de enigste die zorgt voor tevreden medewerkers bij Continuum! Die taak nemen we met zijn allen op. ‘Raising the bar’, dagelijks proberen beter te doen dan de dag ervoor. 
Maar wat doen we nu eigenlijk bij Continuum om onze medewerkers zo tevreden te houden? Lees hier onze laatste blog over Employee Happiness bij Continuum en ontdek hoe wij recent verkozen zijn tot Best Workplace!

Schermafbeelding 2021 05 25 om 12.52.21 3
Schermafbeelding 2021 05 25 om 14.23.53

Een beetje geschiedenis

De personen die Continuum, ongeveer 14 jaar geleden, opgericht hebben werkten ooit voor grote bedrijven. Dat hebben zij bewust achter zich gelaten. Continuum wil een bedrijf zijn waar iedereen zich echt thuis voelt, waar iedereen elkaar kent en waar een familiale sfeer heerst. Het is dus niet gewoon ‘het gemiddeld consultancy kantoor’. Er wordt bij ons dagelijks aandacht gegeven aan Employee Happiness. 
Continuum stond vanaf zijn oprichting in 2007 aan de wieg van Java development in België. Java zit dus in ons DNA. In de loop van de jaren kwam er heel wat expertise bij. Sommige van die expertise kwam terecht in aparte bedrijven en Continuum ontwikkelde zich verder als dé partner voor Java, Front-end Development en Machine Learning.

Trots

Wij leveren werk van hoge kwaliteit. Wij zijn dan ook terecht trots op wat wij doen! Trots op de code die wij schrijven, trots op de manier waarop wij met onze klanten omgaan en trots op de meerwaarde die wij dagdagelijks leveren.
Trots betekent niet enkel dat we fier zijn op het doel dat we bereiken, we zijn voornamelijk trots op het feit dat we alles gedaan zullen hebben om dat doel te bereiken. Op die manier leggen we de lat telkens hoger.

Eén team

Wij vormen één team. Bij onze klanten. En met onze klanten. Samen weten we immers veel
meer en geraken we dus ook veel verder. Daarom is het belangrijk dat je je kan omringen met mensen waarvan je kan leren en die je vooral ook als mens waarderen.
We werken zij aan zij samen. Vol vertrouwen in elkaar en met het oog op een lange termijn partnership.

Vol overgave

Alles wat we doen, doen wij met veel gedrevenheid.
Dat merk je aan kleine en grote dingen zoals onze leergierigheid, ons proactief handelen en natuurlijk aan onze drang om een aantoonbare meerwaarde te zijn voor onze klanten.

Integer

We zeggen wat we doen en we doen wat we beloven.
Dat begint met eerlijke en transparante communicatie. Ook wederzijds respect vormt mee de basis voor een sterk lange termijn partnership. Ongeveinsd, nooit vooringenomen en altijd loyaal, naar elkaar en naar onze klanten. 

De Continuum Tribe

Elke medewerker is een reiziger in de mooie Continuum Journey en kent perfect de WHY van Continuum: “Raising the bar for Software Craftsmanship”. Dit is het hoger doel waarvoor we met onze hele organisatie dagelijks voor gaan. Alles wat wij doen bij Continuum, wordt gedreven en geïnspireerd door dat hoger doel.

Software Crafters

Onze Software Crafters vormen een trots en toegewijd team. 
Bij onze klanten én met onze klanten. Wij gaan dus steeds voor een langetermijnrelatie waarbij zowel onze klanten als wijzelf kunnen groeien. Dat dit geen loze woorden zijn, bewijzen onze klanten die al jarenlang zij aan zij samenwerken met onze Crafters. 

Kennis

Kennis kan enkel groeien wanneer die gedeeld wordt.
Daarom vinden wij het niet enkel belangrijk om samen te werken met anderen, maar ook om onze kennis te delen. Enkel op die manier kunnen wij zelf ook bijleren en nog beter worden. Wij delen actief onze kennis en motiveren onze Crafters om deel te nemen en bij te dragen aan de community. 

Meerwaarde

Onze Crafters spelen een voortrekkersrol.
Door elke opdracht met een open en kritische blik te bekijken. Door rekening te houden met de veranderingen waarmee onze klanten te maken krijgen. We denken dus steeds proactief mee met onze klanten en passen innovatie enkel toe als het effectief een meerwaarde betekent.

Regels van de kunst

Uiteraard leveren we software op die werkt. Maar nog belangrijker: we leveren software op die gemaakt is volgens de regels van de kunst. 
Waar vele anderen focussen op een snelle oplevering, trekken onze Software Crafters resoluut de kaart van werkende software die daarenboven toekomstbestendig is.

Professioneel

Wij zijn pragmatisch en niet dogmatisch ingesteld.
Onze Software Crafters gedragen zich professioneel onder alle omstandigheden. Het trainen van niet-technische vaardigheden zoals communicatie, conflicthantering, projectopvolging, … liggen daarvan aan de basis.

Schermafbeelding 2021 05 25 om 14.25.40

Onze bedrijfscultuur

Onze bedrijfscultuur is voor Continuum van zeer groot belang. Tegelijkertijd is dit een heel erg grote uitdaging mede door de aard van ons bedrijf: consultancy. Onze medewerkers werken meestal op locatie bij de klant en daardoor is het moeilijk om een bedrijfscultuur op te bouwen en te behouden. Maar bij Continuum werken wij hier continu aan. Dat toont zich in heel wat initiatieven die wij ondernemen en die bijdragen tot die organisatiecultuur.
Ons Human Capital kunnen we waarborgen door aandacht te hebben voor volgende wetenschappelijk onderbouwde pijlers: 

  • werven en verwelkomen 
  • inspireren 
  • spreken 
  • luisteren 
  • bedanken 
  • vieren 
  • zorgen 

De bedrijfscultuur van Continuum heeft zich de afgelopen 14 jaar ontwikkeld tot wat ze nu is. Het is moeilijk om als insider hier een objectief beeld over te schetsen. De volgende aspecten zijn, volgens ons, de belangrijkste kenmerken van onze cultuur en zorgen voor een hoge Employee Happiness: 

Vlakke bedrijfsstructuur

Wij houden bij Continuum niet van management laagjes en job titels. Wij werken liever op basis van verantwoordelijkheden.
Al onze medewerkers weten bij wie ze terecht kunnen als ze een specifiek probleem hebben en weten ook dat die persoon in het algemeen ook onmiddellijk een beslissing kan nemen die de medewerker vooruit helpt.

Persoonlijk

Wij behandelen al onze medewerkers op een heel persoonlijke manier. Wanneer iemand bij ons het kantoor binnenstapt, dan weten wij wie dat is, wat er speelt… 
Medewerkers weten ook dat het management steeds bereikbaar is om in gesprek te gaan over een bepaalde situatie of issue. 

Kleinschalig

Wij beseffen maar al te goed dat heel veel zaken die wij doen, alleen maar mogelijk zijn omdat wij maar een “klein” bedrijf zijn. Maar wij hebben ook niet de ambitie om een groot bedrijf van 100+ medewerkers te worden.
We vinden het belangrijk dat iedereen elkaar kent en dat we vanuit het management een persoonlijke aanpak kunnen blijven garanderen aan al onze medewerkers.

Weinig regels

Wij verwachten van onze medewerkers een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Zowel naar onze klanten toe, maar ook naar Continuum toe. Wij geven hen hierin een groot vertrouwen en dat resulteert in het feit dat wij proberen om zo weinig mogelijk regels te hebben.

Informeel

Wij zijn geen “ja, meneer; nee, meneer” bedrijf waarbinnen iedereen een stropdas draagt. Integendeel. Wij willen dat medewerkers met elkaar en met het management om gaan zoals een goed stel vrienden: amicaal en met veel vertrouwen.

Medewerkers bepalen mee het beleid

Het management verwacht van de medewerkers dat zij zelf hun inbreng geven in het,beleid van de organisatie. Zowel op HR-vlak, maar zeker ook op technisch inhoudelijk vlak. Dat wordt mede gefaciliteerd door het Craftsmanship model en door de Craft Leads.

Great Place to Work

Continuum werd al twee keer op rij door de organisatie “Great Place To Work Institute” in België erkend als een van de beste bedrijven om voor te werken. De lijst van Great Place to Work is de enige werkgeverslijst waarbij zowel naar het medewerkers perspectief als naar het werkgeversbeleid wordt gekeken. Hiertoe dienen werknemers 58 stellingen te evalueren en wordt het werkgeversbeleid geëvalueerd door middel van een Culture Audit. Enkel organisaties die voldoende hoog scoren verdienen het label “Great Place To Work” en worden opgenomen in de lijst. 
De resultaten van het Great Place to Work onderzoek tonen aan dat de medewerkers van Continuum vinden dat zij werken voor een organisatie die waarde creëert door middel van een focus te leggen op persoonlijke ontwikkeling, coaching en begeleiding doorheen hun carrière. Vooral de vlakke hiërarchische structuur en open communicatie worden door de medewerkers geapprecieerd en zorgen ervoor dat ze zich empowered voelen in alles wat ze doen.
 

Schermafbeelding 2021 05 25 om 14.26.42
Schermafbeelding 2021 05 25 om 14.29.11

Best Workplace

Recent hebben we zelfs het Best Workplace label in de wacht mogen slepen. Het label dient als erkenning voor sterk werkgeverschap en een mensgerichte organisatiecultuur. Vooral in onzekere corona tijden is het een uitdaging en een prioriteit om te investeren in werktevredenheid. Best Workplaces bedrijven grepen de kans om te groeien: zoeken naar nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen, toewijding tonen en creatief zijn in de manier waarop ze voor hun mensen zorgen. 
Enkel bedrijven met de hoogste scores op het Great Place To Work onderzoek veroveren een plaats in de top van Best Workplaces. De resultaten van het medewerkersonderzoek en de evaluatie van het werkgeversbeleid bepalen welke organisaties kans maken op de titel van beste werkgever in België. 100% van de werknemers gaf via een objectieve bevraging aan dat ze Continuum als goede werkgever ervaren. Dat maakt ons ontzettend fier.

Schermafbeelding 2021 05 25 om 14.30.26

Contacteer mij

Contacteer me via paula.kozanecka@continuum.be als je vragen hebt over deze blog of eens wilt babbelen! 
Je kan ook steeds ons contactformulier invullen en dan nemen de juiste personen binnen Continuum contact met je op.

Schermafbeelding 2021 05 26 om 10.11.32